Vurderingsskjema ved omfordeling av oppgaver
NFA Faggruppe for samhandling arbeider med å utforme en ny og forbedret versjon av Benchmarkingsverktøy (Vurderingsskjema) som har vært brukt i forbindelse med saksbehandling til SUFF. Vi tar sikte på å ta i bruk Vurderingsskjema når den endelige versjonen blir klar.
Vurderingsskjema ved omfordeling av oppgaver mellom spesialisthelsetjeneste og fastleger/leger i kommunehelsetjenesten – Versjon 15.05.2018
Skjemaet er til bruk for fastleger, andre leger i kommunen, kommunens helseledelse, samt leger og ledere i sykehus.
Viktige forutsetninger:
- Fastlegen har et selvstendig klinisk ansvar for de oppgavene han/hun utfører for pasientene sine. Fastlegen handler ikke på «delegasjon» eller etter «oppdrag» fra andre, f. eks. kolleger i sykehus. Men fastlegen skal ta imot råd, og forvalte disse etter allmennmedisinsk faglig skjønn, i en helhetlig kontekst for pasienten, og i dialog med pasienten.
- Fra 2018 er det krav i sykehusene sine oppdragsdokumenter om at endring i arbeids- og ansvarsdeling mellom sykehus og primærhelsetjeneste/fastleger skal avtales i likeverdige fora. Ref.
- Fra 2017 er gjensidig veiledningsplikt mellom spesialist- og kommunehelsetjeneste er et lovfestet krav. (Ref: Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester § 5-11 og Lov om spesialisthelsetjenesten m.m. § 6-3.
1. Oppgavens innhold
- Hvilken oppgave dreier det seg om?
2. Arbeidsprosess
- Hvor kommer forslaget fra?
- Stiller ledelsen seg bak forslaget?
- Hvem har myndighet til å avgjøre at endringen skal skje?
- Er det etablert en likeverdig dialog mellom fastleger og sykehus om den aktuelle endringen?
- Bør private avtalespesialister involveres, og i så fall, hvordan?
- Bør brukere involveres, og i så fall, hvordan og når?
3. Analyse av oppgaven
- Er det kliniske innholdet i oppgaven kunnskapsbasert?
- Er oppgaven i samsvar med målsettingen til dem som skal ivareta den?
- Er det klart hvem som har det medisinske ansvaret for oppgaven?
- Kan endringen skje innenfor gjeldende lov- og regelverk?
- Er endringen i tråd med nasjonale retningslinjer/anbefalinger?
- Er det etiske utfordringer knyttet til endringen?
4. Hva endringen betyr i praksis
- Hvor vanlig er oppgaven?
- Har helsepersonell som får en ny oppgave, tilstrekkelig kompetanse til å ivareta den? Hvis «nei», hvordan sikre kompetansen?
- Er utstyr og lokaler på plass for den nye oppgaven?
- Vil endringen medføre merarbeid? – Kan merbelastningen i så fall utjevnes?
- Passer endringen inn i eksisterende rutiner/arbeidsprosedyrer?
- Krever endringen en ny organisering av helsetjenesten?
5. Økonomiske konsekvenser av endringen
- Får endringen økonomisk konsekvens?
6. Endringens betydning for pasientene
- Hvilken betydning får endringen for pasientene? (Positive, negative og samlet sett)
7. Informasjon og implementering
- Er konsekvensen av endringen tydelig for dem som berøres? – Forstår partene hva endringen innebærer?
- Hvordan stiller berørt helsepersonell seg til endringen?
- Hvordan forventer helsepersonell at pasientene vil reagere på endringen?
- Hvordan og når sikre informasjon til berørte parter, herunder pasientene?
- Er endringen innført andre steder? I så fall: Hva er erfaringen?
- Er det behov for holdningsendring for å implementere endringen?
- Hvor mye tid trengs for å gjennomføre endringen?
- Hvordan sikre implementering i praksis?
8. Evaluering
- Hvordan skal endringen evalueres?
- Er pasientene gitt mulighet til evaluering? – Er dette ikke nødvendig, og i så fall hvorfor?